Werknemers die betrokken zijn met het bedrijf zijn goud waard. Hoe krijg je ze zover en wat brengt het op hoor ik je denken?
Waarom zijn betrokken medewerkers goud waard? Betrokken werknemers stralen uit dat ze met plezier voor je bedrijf werken. Ze zijn echte ambassadeurs van het bedrijf. Ze zullen bij gevolg ook sneller hun verantwoordelijkheid willen opnemen. Mensen die zich dan net niet of minder betrokken voelen, leveren vaak minder kwaliteitsvol werk of leveren een mindere service naar klanten of externen toe. Ze zijn minder gefocust om mee te denken met het bedrijf. Werknemers die helemaal niet betrokken zijn, zorgen vaak voor een negatieve sfeer omdat ze zich ongelukkig voelen in hun job. Ze delen dit vaak met andere collega’s om te kunnen ventileren maar nemen hun collega’s vaak mee in hun negativiteit.
Betrokken werknemers zijn loyaal aan je bedrijf omdat ze achter de missie & visie staan van het bedrijf. Ze willen samen met het bedrijf vooruit gaan. Ze investeren graag en met veel enthousiasme hun tijd om hun job goed uit te oefenen. Zij zijn ook sneller geneigd om taken buiten hun officiële pakket op te nemen en daar verantwoordelijkheid voor te nemen. Daarnaast zullen net deze personen langer blijven bij je organisatie. Ze zorgen met andere woorden voor een hogere productiviteit en een positieve bedrijfscultuur.
Je kan van hogere betrokkenheid binnen de firma een strategisch doel maken zodat de productiviteit & welzijn in je onderneming omhoog gaat. Creëer een werkplek met veel mogelijkheden tot ontwikkeling. Daarnaast zijn carrièremogelijkheden bij een andere werkgever één van de meest belangrijke reden waarom mensen van baan veranderen. Vaak voelen ze zich ondergewaardeerd omdat er geen mogelijkheden aangeboden worden.
Door te blijven investeren in hun capaciteiten en ontwikkeling, zal hun inzetbaarheid maar ook je kennis & kunde binnen het bedrijf groeien. Zet in op zowel professioneel als privé gebied. Want investeren in je mensen op persoonlijk vlak, zal ook vele vruchten afwerpen voor het bedrijf. Zie het groeien van capaciteiten niet alleen op verticaal maar ook op horizontaal niveau. Volg het op als werknemers zich ongelukkig voelen en laat ze eventueel doorvloeien naar een functie waar ze gelukkiger zullen zijn. Zij zullen vervolgens ook beter presteren. 1 op 1 communicatie blijft op alle gebieden heel belangrijk. Blijf de nodige informatie steeds vanuit je werknemers halen.
Laat je managers echte coachen zijn. Geef ze hiervoor de nodige opleiding indien ze dit nodig hebben maar ook als ze hierin willen blijven verder leren. Deze managers kunnen op hun beurt dan weer hun team coachen en de nodige ontwikkelingsmogelijkheden aanbieden aan hun team.
Door concrete actiepunten op te stellen & de resultaten regelmatig te meten kan je de betrokkenheid al verhogen. Een interne bevraging binnen het personeel is ook goud waard. Er komt waardevolle informatie uit waarom betrokkenheid op zich laat wachten of waarom andere problemen zich voordoen. Door hen te betrekken en vragen te stellen, zullen ze zich ook meer betrokken opstellen. Op deze manier hebben de zaken die je invoert ook meer draagkracht.
Transparante communicatie over de bedrijfsactiviteiten en -resultaten is ook belangrijk. Als jouw werknemers weten waar het bedrijf en de collega’s mee bezig zijn, krijgen ze een beter beeld van het bedrijf.
Maak een shift van het verschil maken in euro’s naar het verschil maken in het leven van anderen. Toon aan dat je werknemers een meerwaarde kunnen creëren voor andere mensen. Hierdoor krijgt hun werk meer betekenis.
Betrokken werknemers willen dat het bedrijf het goed doet en net daar zit je sleutel tot succes!
Overtuigd? Wil je ook je betrokkenheid intern verhogen maar weet je niet waar te beginnen? Neem contact op met Strateeg HR.